Öppet brev till finansutskottet

Hörde under budgetdebatten att Finans- och näringsutskottet (FNU) var på en resa med anledning av vindkraftsprojektet. Det är bra att utskottet förkovrar sig i detta stora och viktiga ämne. Jag hoppas att ordförande John Holmberg (Lib) låter er ta del av både förespråkare som de som är mer kritiskt granskande. Min erfarenhet är att regeringssidan hade svårt att ta med kritiska höranden under de åtta år som jag var medlem i utskottet, men jag hoppas att den nya ordföranden har lärt sig av andras misstag.

I mitt sociala flöde kommer många inlägg både för och emot vindkraften och det finns tre personer som figurerat flitigt den senaste tiden och som jag rekommenderar att utskottet (om de inte redan haft dem som hörande) tar del av. Naturligtvis finns deras kunskap även ute på exempelvis Youtube, där jag sett dem.

Först har vi forskarparet Christian Sandström, biträdande professor vid en Handelshögskola och Christian Steinbeck, ekonomikonsult, som publicerat många artiklar i tidningen Affärsvärlden om vindkraftens olönsamhet och på Youtube filmer med rubriker som: ”Därför bromsas vindkraften till havs. Blir aldrig lönsam.”, ”Vindkraften går med två miljarder kronor i förlust varje år”, ”En miljard (SEK) av vindkraftens pengar hamnar i Luxemburg” och ”Så stor förlustaffär är vindkraftverken”.

I den databas de analyserar finns 90 procent av de svenska vindkraftsverkens årsredovisningar under drygt 10 år. I deras studier kan vi se att vindkraftverken gör förluster under varje år, totalt sett. Undantag finns för enstaka vindkraftverk och enstaka år.

Utskottet bör ställa sig frågorna hur dessa företag skall kunna betala de skatter som det talas om? Hur skall de kunna sätta undan pengar för att återställa naturen så småningom? När skall de sätta undan pengar? Hur ska dessa pengar placeras för att inte riskera att dras med vid en eventuell konkurs? Behövs nya finansiella instrument för detta? Ska Åland arrendera ut 1 miljard kvadratmeter för denna verksamhet?

En annan, som studerat vindkraftverkens olönsamhet, är professor Jan Blomgren, som också är lätt att hitta på exempelvis Youtube. Exempelvis i ”Penningtvätt i vindkraften. Sverige plundras.”

I Sverige börjar vindkraftverken nu även gå i konkurs. Vad händer sedan? Normalt försöker man omförhandla kostnaderna. Personal finns knappt. Vinden är gratis. Då är det skatter och avgifter som måste sänkas. Kommunerna kanske inte får de skatteintäkter de drömmer om.

Under många år har vindkraftens förespråkare hänvisat till Kriegers flak som blivande den största vindkraftsparken till havs i Sverige. Nu har Vattenfall ”pausat” hela deras projektet på grund av lönsamhetsproblem. Blir det billigare på åländska vatten där isproblem tillkommer? Detta är svåra och viktiga frågor som utskottet måste fördjupa sig i.

Jag hoppas att utskottet tog tid till sig och passade på att lyssna på Christian Steinbeck som gästade Åland i dagarna på inbjudan av Obunden samling.

Om inte ordföranden tillåter tillräckligt med hörande av granskande forskare så har ni alla i utskottet möjlighet att även på egen hand fördjupa er i dessa frågor i lugn och ro under den plenifria perioden innan lagtinget öppnar på nytt i november.

STEPHAN TOIVONEN

ÅLÄNDSK DEMOKRATI